Baba mama: Gyerekbarát főzési praktikák

Szeretettel köszöntelek a Babák és Mamák közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 4466 fő
  • Képek - 2523 db
  • Videók - 283 db
  • Blogbejegyzések - 650 db
  • Fórumtémák - 152 db
  • Linkek - 863 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Babák és Mamák vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Babák és Mamák közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 4466 fő
  • Képek - 2523 db
  • Videók - 283 db
  • Blogbejegyzések - 650 db
  • Fórumtémák - 152 db
  • Linkek - 863 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Babák és Mamák vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Babák és Mamák közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 4466 fő
  • Képek - 2523 db
  • Videók - 283 db
  • Blogbejegyzések - 650 db
  • Fórumtémák - 152 db
  • Linkek - 863 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Babák és Mamák vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Babák és Mamák közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 4466 fő
  • Képek - 2523 db
  • Videók - 283 db
  • Blogbejegyzések - 650 db
  • Fórumtémák - 152 db
  • Linkek - 863 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Babák és Mamák vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

 Sokan gondoljuk, hogy amint kinőttek a gyermek fogai és megfelelően tud már rágni, nyugodtan eheti azt, amit a család több tagja. Ha egészséges alapanyagokat válogatunk össze, akkor ez valóban megoldható, persze csak úgy, ha figyelünk az ételek elkészítési módjára is.

 

Rántott hús helyett
A kisgyermekek emésztőrendszere egy éves kor után sem működik úgy, mint a felnőtteké. Ne felejtsük el, nem is olyan régen történt a szilárd ételek fokozatos bevezetése, még mindig ismerkedik szervezetük az új ételekkel. Ahhoz, hogy ne terheljük túl őket nehéz ételeinkkel, nem kell lemondani nekünk sem a finom falatokról. Elég, ha a megszokott alapanyagokat egy kicsit máshogyan készítjük el.

A bundázott, bő olajban kisütött ételeknek túl magas a zsiradék tartalma, a sütés közben keletkező túlsütött, megégett részek pedig nehezen emészthetőek a picik számára. Így attól, hogy állatfigura alakú egy pipi falat, még nem biztos, hogy gyereknek való étel.

Zsírszegény húsrészekből készíthetünk párolt vagdaltat, így akkor sem okoz problémát a gyermekeknek az étel elfogyasztása, ha még nem tökéletes a rágótechnikájuk. Ugyanez igaz a rakott zöldséges ételekre és a húsgombócokra. A különböző húsok ízét és emészthetőségét is javíthatjuk, ha azokat előtte pácban érleljük. Erre alkalmas a fokhagymás tejben áztatás, de házilag többféle fűszerkeveréket készíthetünk erre a célra.

Zöldségek rántás nélkül
Zöldségeket leginkább főzelék formájában fogyasztják kicsik és nagyok, ugyanakkor nem mindegy, hogyan készítjük el belőlük ételeinket. A gőzben megfőtt zöldségeket például vajban pirított zsemlemorzsával is megszórhatjuk. Ha hagyományos sűrítéssel készülő főzeléket főzünk, azt rántás helyett inkább habarással, vagy hintéssel készítsük. Sűríthetjük a zöldségeket burgonyával is, így készülnek az első főzelékek is. Ha lisztes sűrítés mellet döntünk, főzzünk például kefires tökfőzeléket. Kevesebb a zsírtartalma, mint a tejfölös vagy a rántással készült verziónak. Ha az ételhez feltétlenül rántásra van szükség, kipróbálhatjuk a diétás rántást is. Pirítsuk meg szárazon a lisztet és csak azután öntsük hozzá az olajat, így könnyebben emészthető lesz az étel. Leveseket is gazdagon, sok zöldséggel főzzük, ha lehet, rántás nélkül! A párolt zöldségeket tejalapú gyerekitallal is pépesíthetjük, így egy főzelék jellegű pürét kapunk.

 

 

Tejtermékek
Természetesen a tejtermékekből a natúr ízeket javasolják a szakemberek, hiszen egy joghurtot könnyen gazdagíthatunk házilag is gyümölcsökkel, gabonapelyhekkel. Az eredmény egy tápláló
és egészséges tízórai. Mivel 1-3 éves kor között is nagyon fontos még a megfelelő fehérjebevitel és a kalciumban gazdag ételek fogyasztása, a sajt, túró, kefir és más termékek elengedhetetlen elemei a kicsit táplálkozásának. A kalcium felszívódása nem túl jó, hasznosulását sok tényező befolyásolja. Ide tartozik a túlzott fehérje- és zsiradékfogyasztás, a túlzott foszforbevitel, azaz a kólafélék, kakaók, cikóriakávék túl gyakori fogyasztása is. A kevés D-vitamin bevitel is gátolja a kalcium felszívódását. Segíti viszont az ásványianyag felszívódását a mozgás, a megfelelő D-vitamin bevitel és a laktóz (tejcukor). Kalcium felszívódás szempontjából az 1-3 éves korcsoport számára az egyik leginkább megfelelő ital a tejalapú gyerekital, mivel a kalcium hasznosulását segítő D-vitamint és laktózt, valamint a tehéntejhez képest közel 40%-kal kevesebb foszfor tartalommal rendelkezik.

 

 

Konyhasó helyett
Egy hazai felmérés rámutatott, hogy az 1 és 3 éves kor közti gyerekek az ajánlott nátrium mennyiség 3-4-szeresét fogyasztják el. A felnőtt lakosság is a többszörösét fogyasztja az ajánlottnak, így minden korosztály étrendjében csökkenteni kell a só bevitelt.
Attól, hogy kevésbé sózzuk az ételeket, még azok lehetnek finomak. Néhány trükkel sok új ízt és aromát csempészhetünk a mindennapokba. A legjobb hatást friss zöldfűszerekkel tudjuk elérni, de ha nem jutunk hozzá, a szárított is jó. Savanykás ízű gyümölcs- vagy paradicsommártással is feldobható egy étel, de a tűzdelés és a göngyölés is kiváló ízesítő. Előbbihez használjunk zöldséghasábokat, hagymát, fokhagymát, göngyöléshez pedig sajtot, aszalt szilvát vagy szárított paradicsomot, sonkát. A sós íz szeretete megszokás kérdése is, így ha lassanként csökkentjük a hozzáadott só mennyiségét, nem lesz drasztikus a megvonás, és az egész család felfedezheti újra az ételek természetes ízét.

 

 

Felvágottak
A húsipari készítmények különösen sok sót tartalmazhatnak, így arra, hogy ebből az ételcsoportból mennyit fogyasztanak, különösen oda kell figyelni. Kisgyermekkorban a szalámikat, füstölt kolbászokat, sós halkészítményeket, zsíros hús- és májkrémeket kerülni kell, mert magas nátrium tartalmukon felül még nehezen emészthetőek is. Ha felvágottat választunk, inkább az alacsonyabb zsírtartalmúakat vegyük, mint amilyenek a baromfimell sonkák. Magunk is készíthetünk házi hús- illetve májpástétomot vagy akár halkrémet. Természetesen sokféle tartalmas zöldségkrémet is összeállíthatunk, például padlizsánkrémet.

 

 

Édes élet
Ha süteményt készítünk, akkor is érdemes gyümölcsös receptet választani. A cukros, vajas töltelékek helyett inkább joghurtos vagy túrós krémet használjunk. Próbáljuk ki bátran a teljes kiőrlésű liszteket, gazdagítsuk a tésztát zabpehellyel, őrölt magvakkal. Az így elkészített sütemények táplálóbbak, magasabb rosttartalmuknál fogva a bennük található cukrok lassabban szívódnak fel, ezáltal kisebb vércukorterhelést idéznek elő. Ettől függetlenül mértéket kell tartani. Az édességet fogyasszuk desszertként, főétkezések záró fogásaként, heti egy-két alkalommal!

 

Babapocak kímélő receptek Windisch Adrienne dietetikustól

Lengyeles brokkoli (4 főre)

800g brokkoli (kb. 2 darab); 1 nagy evőkanál vaj vagy margarin, 4 evőkanál zsemlemorzsa, só
Gőzben vagy enyhén sós vízben megfőzzük a brokkoli rózsákat. Amikor megpuhult, megszórjuk a vajon megpirított zsemlemorzsával.

Kefíres tökfőzelék (4 főre)

1kg tök, 4-5 evőkanál liszt (lehetőleg teljes kiőrlésű), 1 kisdoboz kefir, 1 csomag kapor, só, hagyma
A tököt feltesszük megfelelő mennyiségű vízben főni, hozzáadjuk az apróra vágott kapor felét. Ízlés szerint tehetünk bele apróra vágott vöröshagymát vagy péppé zúzott fokhagymát. Közben elkészítjük a habarást, vagyis a kefirben csomómentesre keverjük a lisztet. Ha a tök félig puha, folyamatos keverés közben hozzáadjuk ezt a kefires keveréket. Kevés sóval és a maradék kaporral ízesítve készre főzzük.

Tonhalkrém (2-3 főre)
1 db tonhalkonzerv, 2 dkg vaj, teáskanálnyi mustár, fél citrom leve, 1 evőkanál tejföl, snidling
Ez az egyik legegyszerűbben elkészíthető pástétom. Lecsepegtetett halat bot mixerrel összeaprítjuk a vajjal, a snidlinggel vagy bármilyen zöldfűszerrel. Ízlés szerint citrommal, tejföllel ízesítjük. Ropogós barna kenyérrel, paradicsommal vagy valamilyen idényzöldséggel tálaljuk. Időt spórolhatunk, ha pástétomból több adagot készítünk egyszerre, mert hűtve a krém 2-3 napig is eláll.

Puding tejalapú gyerekitallal
1 csomag főzést nem igénylő pudingporhoz 500ml tejalapú gyerekital adunk. Kis tálkákba készítsünk idénygyümölcsöket, erre öntsük rá a kész pudingot. Fogyasztásig hűtőben tároljuk.

 

Forrás:http://bebilap.hu



Címkék: baba főzés táplálkozás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu