„Értetlen a gyerek, meg sem hallja, amit mondok”– hangzik a gyakori panasza szülőktől. Nem is gondolják, hogy a jelenség oka mélyebben, az észlelés, érzékelés szintjén keresendő.
A diszlexia, a diszkalkulia és a viselkedészavarok a legnagyobb gondot az iskola megkezdésekor okozzák. Az okos, szép és ügyes gyermek lemarad a társaitól, rosszul teljesít, a kudarcoktól zárkózottá, türelmetlenné, dacossá válik.
A Tomatis-tréninggel eredményesen kezelhetők ezek a problémák. A hangterápia nemcsak a hallást fejleszti, hanem a
részképesség zavarokon is segít. Előnye, hogy az egyébként is frusztrált gyermeket nem állítja újabb teljesítményorientált gyakorlatsorozat elé, hanem játékközben gyógyít.
És nem csupán acélba vett konkrét probléma szűnik meg, hanem annak hozományai is, ezáltal a gyermek nyitottabb, érdeklődőbb, kezelhetőbb, bátrabb lesz, mint korábban. Az Alfred A. Tomatis (1920–2001) francia fül-orr-gégész által kifejlesztett módszert évtizedek óta sikeresen alkalmazzák világszerte.
A kezelés fülhallgatóval történik, ez azonban csak látszólag hagyományos készülék: valójában nemcsak hangokat, hanem speciális rezgéseket is továbbít a koponyán keresztül, a gerinc mentén. A
fejlesztő hatás vitathatatlan. A hanghullámokat a készülék egyénre szabottan alakítja át: bizonyos magas vagy alacsony hangokat kiszűr, azaz nem engedi őket tovább, míg az éppen kívánatosakat felerősítve továbbítja a tréning résztvevőjéhez.
„Vissza az anyaméhbe”
A módosított hangok megváltoztatják a hallási-észlelési szokásokat, és edzik a hallócsontokat mozgató izmokat.
Az első pár napban komolyzene, ezután az édesanya hangja hallható a fejhallgatóban. A különleges frekvenciaváltások és a rezgések kombinációja miatt olyan, mintha az anyaméhben észlelt hangokat kapná vissza a gyermek.
A tréningbe a szülőket is bevonják. A szülő külön szobában pihenhet, rajzolhat, miközben a speciális fejhallgatón keresztül zenét hallgat. Csökken a fáradtság, a túlterheltség érzése, türelmesebb lesz, amire szüksége is van, hiszen egy átlagostól eltérő fejlődésű gyermek nevelése nagy feladat.
A kezelés mindig egyénre szabott, de standard változata három blokkból áll. Az első 15 napos, és napi két órára kell megjelenni az anyának a gyermekkel. Rövid szünet után nyolc napos tréningen vesznek részt, még mindig kettesben. A harmadik szakaszban az apa jut szerephez: az utolsó, szintén nyolc napos tréningre ő viszi a gyermeket.
Rajz, mint információAz első két szakaszban az
oldás és lazítás történik, ilyenkor– fülhallgatóval a fején – a szülőtől elkülönítve, másik szobában bármivel foglalatoskodhat a kicsi, lazíthat, aludhat, játszhat,csak olvasnia nem szabad. Egyetlenegy feladatot kap: rajzot kell készítenie, a rajz ugyanis sok hasznos információval szolgála terapeutának. Az utolsó nyolc napban több feladat következik, ez lehet olvasás, írás, mozgásos gyakorlatok, attól függően,mely területre koncentrálódik a fejlesztés. Frissítésre évente
egyszer kell visszatérni.
Mikor és kinél alkalmazható a kezelés?Gyermekeknél diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, hiperaktivitás, viselkedészavar, beszédfejlődési, beszédértési, logopédiai, mozgásfejlődési problémák, Down-kór és autizmus esetén.
Felnőtteknél hallászavar, fülzúgás, Méniere-szindróma ,idegennyelv-tanulási gondok,pszichés problémák esetén, agyvérzés utáni rehabilitációra, beszéd- és nyelvi, ének-zeneikészség fejlesztésére.
Kapcsolódó hírek:
Túlérzékeny a gyerek? Mitől?
Valódi baba-mama fotók, amelyeket az élet alkot! – képek
Az anyatej illata meghozza a csecsemő étvágyát!
Hogyan vigasztaljuk meg a síró kisbabát?